مقاله مقدمه اي بر تكنولوژي ماشينكاري

 مقاله مقدمه اي بر تكنولوژي ماشينكاري

… دانلود …

مقاله مقدمه اي بر تكنولوژي ماشينكاري دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مقدمه اي بر تكنولوژي ماشينكاري کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله مقدمه اي بر تكنولوژي ماشينكاري،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مقدمه اي بر تكنولوژي ماشينكاري :

مقدمه ای بر تكنولوژی ماشینكاری
تكنولوژی صنعتی از زمانهای قدیم كه همه چیز به صورت دستی ساخته می شده آغاز وتا زمان حال كه تولید به روشهای تمام اتوماتیك انجام می شود ، ادامه دارد . دراین تحولات ، ماشینهای ابزار نقش مهمی ایفا كرده اند .
بدون وجود ماشینهای ابزار هیچ هواپیما ، خودرو ، تلویزیون وكامپیوتری وجود نداشت . بسیاری از محصولات دیگر صنعتی ، پزشكی ، تفریحی وخانگی نیز بدون استفاده از ماشینهای قابل ساخت نیستند . مثلاً اگر ماشینهای ابزار نبودند ، كشاورزان در عوض تراكتور باید با استفاده از گاوآهن دست ساز زمینهای زراعی را شخم می زدند .
بسختی می توان محصولی را یافت كه برای تولید آن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ، نیاز به یك ماشین ابزار وجود نداشته باشد . امروزه هیچ كشوری در جهان ، بدون استفاده از ماشینهای ابزار پیشرفته قادر نخواهد بود در بازار رقابت اقتصادی موفق باشد .

یك نكته مهم در رابطه با تكنولوژی تولید مدرن وجود دارد كه باید برآن تاكید نمود . كارهای ماهرانه صنعتی ، نظیر قالبسازی ، ابزارسازی وماشینكاری دقیق را باید هم ارزش با تحصیلات دانشگاهی در نظر گرفت . در صنایع مدرن امروزی ، تقریباً از كارهای عادی وغیرماهرانه خبری نیست .

سیر تكامل ماشینهای ابزار
ماشینهای ابزار گروهی از ماشینها هستند كه می توانند همانند خودشان را بسازند یا به عبارت دیگر انواع ماشینهای ابزار را با آنها تولید كرد . ماشینهای ابزار در انواع واندازه های مختلفی ساخته می شوند . ماشینهای ابزار كوچك را می توان بر روی یك میز كار نصب كرد ودر مقابل ماشینهای ابزار سنگین ممكن است تا چندصد تن وزن داشته باشند .
سوالی در مورد پیدایش ماشینهای ابزار ، شبیه به این سوال مطرح است كه : ابتدا مرغ به وجود آمده یا تخم مرغ ؟ . یعنی می توان این سوال را مطرح كرد كه چگونه می توان یك ماشین ابزار را بدون وجود ماشینهای ابزار دیگر به وجود آورد ؟

ماشینهای ابزار اولیه
اولین ماشینهای ابزار ، یعنی ماشینهای تراش ودرل كمانی با دست ساخته شدند وتاریخ پیدایش آنها به 1200 سال قبل از میلاد باز می گردد . تا قبل از پایان قرن هفدهم میلادی ، ماشینهای تراش تنها قادر به براده برداری موادی مانند چوب ، عاج وفلزات نرم مانند قلع یا مس بودند . تمام این ماشینها با نیروی ماهیچه ای به حركت درمی آمدند . با ساختن ماشینهای تراش كه محركه آنها به صورت رفت وبرگشتی بود وتوسط یك تخته ركاب پایی به حركت درمی آمد ، انسان قادرشد ماشینهای تراش را به صورت پیوسته دریك جهت به

گردش درآورد . ماشینهای تراش پیشرفته تر به كمك چرخ لنگرهای بزرگ واز طریق چرخش یك چرخ آبی یا نیروی انسان وحیوان به گردش درمی آمدند . انرژی موجود در چرخ لنگر از طریق یك سیستم تسمه وپولی به چند ماشین تراش انتقال می یافت . هنگامی كه جیمزوات بر روی اختراع معروف خود ماشین بخار كار می كرد . به زودی دریافت كه این موتور نیازمند سیلندرهایی با سطح داخلی دقیق وتراش خورده است . این ماشین نوعی ماشین تراش مخصوص سوراخ تراشی بود كه چرخ سوراخ تراشی نام گرفت .(شكل1) .

این ماشین توسط مخترع انگلیسی جان ویلكینسون در سال 1774 كامل شد وبا نیروی یك چرخ آبی به گردش درمی آمد . این ماشین قادر بود سوراخهای تا قطر را با دقت (برابر با ضخامت یك سكه كوچك ، كه درآن زمان دقت خوبی محسوب می شد ) تراش دهد . این ماشین همانند دیگر ماشینهای فلزتراش درآن دوره ، قابلیت تنظیم وكنترل ابزار برشی نداشت . بنابراین پس ازهر بار تراشكاری لازم بود یك مكانیك (اولین ماشینكارهای آن دوران) ، بعداز باز كردن ابزار برشی ، آن را در موقعیت جدید ببندد ، در حدود سال 1800 میلادی . اولین

ماشین تراش كه قادر بود پیچهای دقیق را بتراشد ، توسط هنری مادسلی كه یك استادكار ابزارساز بود طراحی وساخته شد . همان طور كه در( شكل 2) دیده می شود ، یك پیچ دست ساز توسط چرخدنده هایی به محور كارگیر ماشین وصل شده وتواماً ابزار برشی را نیز در طول قطعه كار به حركت درمی آورد . او همچنین یك سیستم كشویی برروی ابزارگیر ماشین در نظر گرفته بود كه به وسیله آن می توانست موقعیت ابزار را پس از هر بار تراشیدن قطعه كار ، به دقت تنظیم كند . ماشین تراش مادسلی ، پدربزرگ تمام ماشینهای براده برداری مدرن امروز محسوب می گردد .

با نگاهی به گذشته می توان دریافت كه انقلاب صنعتی ، بدون دستیابی به یك منبع انرژی ارزان یعنی ماشین بخار ، هرگز اتفاق نمی افتاد . تاقبل از ظهور ماشین بخار ، لازم بود كارگاههای صنعتی را در كنار یك منبع انرژی آبی احداث كنند وشاید در این مكانها نیروی انسانی ومواداولیه كافی وجود نداشت . با دستیابی واحدهای صنعتی به انرژی ارزان ، این امكان فراهم شد كه كارخانه ها را در مكانهای مناسبی كه هم نیروی انسانی كافی وجود داشت وهم فروش كالاهای تولید شده نیز بدون استفاده از ماشینهای ابزار ممكن نبود ، زیرا برای ساخت سیلندرهای ماشینهای بخار لازم بود ، داخل تراشی قطعات فلزی با دقت مناسب انجام شود .

ساخت ماشین فرز ، پیشرفت مهم دیگری در زمینه توسعه ماشینهای ابزار محسوب می شود . ماشین فرز در اصل از تغییر درطرح اولیه ماشین تراش به وجود آمد . درسال 1820 ، الای میتنی كه یك مخترع وتولیدكننده امریكایی بود ، برای تولید انبوه تفنگ یك ماشین مخصوص را طراحی كرد . ماشین فرز ویتنی (شكل 3) قادر بود قطعات قابل تعویض تفنگ را تولید كند . تاقبل از آن زمان ، قطعات تفنگ به صورت دستی ساخته می شدند ودربسیاری موارد ، قطعه یك تفنگ رانمی توانستند در تفنگ مشابه دیگر نصب كنند . ماشین فرزویتنی مجهز به سیستم پیشروی مكانیزه بود ، ولی یك عیب داشت . دراین ماشین امكان بالا وپایین بردن میز كار وجود نداشت وبنابراین برای بالا بردن قطعه كار پس از هربار براده برداری لازم بود در زیر قطعه كاریك لایی با ضخامت خاص قرار داده شود . البته چون دركارگاه ویتنی ، این ماشینهای فرز به صورت سری كاری قطعات را براده برداری می كردند ، این عیب چندان مهم نبود ، هرچند كه خیلی زود این قابلیت نیز در ماشینهای فرز ایجاد گردید .

البته ویتنی مشكل دیگری نیز داشت . ایده های اودر كارخانه های اسلحه سازی متعددی كه قطعات تفنگ می ساختند ، به كار گرفته شد . ولی با توجه به این كه درآن زمان استانداردهای اندازه گیری هنوز تدوین نشده بود ، قطعات ساخته شده توسط یك كارخانه ، در تفنگهای ساخته شده توسط كارخانه دیگر قابل استفاده نبود . این مشكل تا اواسط دهه 1860 ادامه داشت . دراین زمان در ایالات متحده یك استاندارد برای سیستمهای اندازه گیری تدوین گردید .
درسال 1875 ، ماشینهای ابزار ساخته شده نظیر ماشینهای تراش ، فرز ودرل (شكل 3-1) قادربودند با دقت حدود یك هزارم اینچ براده برداری كنند . درآن زمان آمریكا بخوبی درمسیر تبدیل به بزرگترین كشور صنعتی دنیا گام برمی داشت .

منابع انرژی
همگام با پیشرفت ماشینهای ابزار ، انواع منابع انرژی ارزان نیز توسعه یافتند . دستیابی به منابع انرژی بهتر ، ابتدا به كندی صورت می گرفت . بیشترین پیشرفت دراین زمینه طی 150 سال اخیر به دست آمده است . منابع انرژی مورد استفاده در ماشینهای ابزار از ابتدا تا امروز به شرح زیر بوده است :
• انرژی دست . ماشینهای تراش ودرل كمانی كه با نیروی دست به گردش درمی آمدند . با عقب وجلو بردن دست ، جهت گردش محور ماشین به صورت پیوسته دریك جهت انجام شود ،
• انرژی حیوانات . فلكه های بزرگی كه در ماشینهای ابزار اولیه (مورد استفاده درتولید لوله های قدیمی ) برای گردش محورماشین به كار می رفت ، احتیاج به نیروی بیشتری نسبت به نیروی انسانی داشتند ،

• انرژی آب . با توجه به كمبود آب در فصول خشك سال ، این انرژی در گذشته زیاد قابل اعتماد نبوده است ،
• انرژی بخار . این انرژی اولین منبع انرژی قابل اعتماد محسوب می شود . با استفاده از ماشینهای بخار كه در مركز تأمین نیروی كارخانجات نصب می شدند ، محورهای محركه مركزی به گردش درآمده وگردش این محورها با استفاده از سیستم پولی وتسمه به ماشینهایی كه درزیر این محورها نصب شده بودند ، انتقال می یافت ،
• انرژی الكتریكی مركزی . به تدریج موتورهای الكتریكی بزرگ جایگزین ماشینهای بخار شدند كه نیروی آنها از طریق محورهای محركه مركزی به ماشینهای مختلف منتقل می شد و
• انرژی الكتریكی مستقل . در ماشینهای ابزار امروزی از موتورهای الكتریكی مستقل در هر ماشین استفاده می شود ومحور محركه مركزی در كارخانجات حذف شده است .

مـاشـیـنـهای تـراش
یك ماشین تراش براین اساس كار می كند كه قطعه كار در برابر لبه برشی یك ابزار می چرخد وابزار از قطعه كار برداه برمی دارد ( شكل 4) . ماشین تراش یكی از قدیمی ترین واساسی ترین ماشینهای ابزار محسوب می شود . ابزار برشی در ماشین تراش قابل كنترل است ومی توان آن را در جهت طولی بر روی بستر ماشین ودر جهت عرضی توسط سوپرت عرضی ویا تحت زاویه خاص به حركت درآورد (شكل5) .

اندازه یك ماشین تراش
اندازه یك ماشین تراش براساس قطر كارگیر وطول بستر ماشین تعیین می گردد (شكل 5-1) . قطر كارگیر عبارت است از حداكثر قطر قطعه كار كه می تواند بر روی بستر ماشین (سطوح تكیه گاهی تخت یا v- شكل كه سوپرت طولی ودیگر اجزاء متحرك ماشین برروی آن قرار گرفته اند واین سطوح راهنمای حركتی دقیقی برای این اجزاء هستند ) بچرخد . طول بستر یك ماشین تراش ، به صورت كلی واز ابتدا تا انتهای آن در نظر گرفته می شود .

طول بستر یك ماشین تراش را نباید با طول كارگیر (حداكثر طول قطعه كار كه بین مرغك وسه نظام قرار می گیرد) اشتباه گرفت . طول كارگیر عبارت است از طول بستر ماشین منهای طولهایی كه توسط مجموعه مرغك وسه نظام اشغال می شود . به اندازه B از شكل 6 ر.ك .
به عنوان مثال ، به اندازه های یك ماشین تراش مدرن (325mm×1800mm) 13 ×6 توجه كنید :
حداكثر قطركارگیر تا روی بستر (325mm)13،

حداكثر قطر كارگیر تا روی سوپرت عرضی (218mm)83/4 ،
طول بستر ماشین (1800mm)72 و
طول كارگیر مؤثر (1240mm)50
قسمتهای اصلی ماشین تراش

وظیفه اصلی هر ماشین تراش ، صرف نظر از میزان پیچیدگی آن ، به گردش درآوردن قطعه كار دربرابر لبه برشی یك ابزار می باشد . هر قطعه ای از ماشین تراش (شكل7) را می توان جزو یكی از مجموعه های زیر به حساب آورد :

• مجموعه محركه ماشین ابزار ،
• مجموعه نگهدارنده وگردش قطعه كارو
• مجموعه نگهدارنده ، محركه وهدایت ابزاربرشی .
سیستم محركه یك ماشین تراش

درماشینهای تراش ، قدرت موتور توسط یك گیربكس یا با استفاده از تسمه به مكانیزم محركه ماشین منتقل می شود .
سرعت گردش اسپیندل به روشهای زیر قابل تغییر است :

• جابه جایی چرخدنده ها در گیربكس (شكل 8) ،
• تنظیم پولیهای تنظیم شونده به یك وضعیت جدید (شكل 9) ،
• جابه جا كردن تسمه بر روی پولیهای مختلف (امروزه بندرت استفاده می شود ) و
• كنترل سرعت به صورت هیدرولیكی .

در بعضی ماشینهای تراش ، سرعتهای گردشی پایین با قدرت بیشتر را می توان با درگیر كردن یك گیربكس كاهنده اضافی به دست آورد(شكل 10) . برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سیستم محركه ماشین تراش ، هیچوقت گیربكس كاهنده را در حالی كه اسپیندل ماشین در حال گردش است ، درگیرنكنید .
مهار قطعه كار وبه گردش درآوردن آن

مجموعه سه نظام ، یك اسپیندل مركزی دارد كه تجهیزات نگهدارنده قطعه كار بر روی آن نصب می شوند (شكل 11) . اسپیندل توسط بلبرینگهای قوی یاتاقان بندی شده واز طریق تسمه یا چرخدنده یا تركیبی از اینها به گردش درمی آید . اسپیندل توخالی است ودهانه جلویی آن به صورت مخروط مورس سنگ زده شده است تا بتوان ابزارها وتجهیزات نگهدارنده دنباله مخروطی را در داخل آن نصب كرد . (شكل 12) . با توجه به سوراخ سرتاسری داخل اسپیندل می توان میلگردهای بلند را نیز تراشكاری كرد بدون آنكه دنباله میلگرد رها باشد وایجاد خطر كند . همچنین از طریق این سوراخ سرتاسری می توان ابزارهای دنباله مخروطی را كه درون اسپیندل قرار گرفته اند ، آزاد كرد .

انتهای جلویی اسپیندل ممكن است به صورت رزوه شده ویا به صورت مخروطی كوتاه یا بلند ساخته شود تا سه نظام یا دیگر تجهیزات نگهدارنده قطعه كاررا بتوان به آن متصل كرد (شكل13). درماشینهای تراش مدرن بندرت از اسپیندل رزوه دار استفاده می شود . تجهیزات نگهدارنده را برروی قسمت رزوه شده اسپیندل می پیچند تا محكم شود .
اسپیندل با دنباله مخروطی كوتاه با استفاده از بادامك قفل می شود . قسمت فرورفته پشت سه نظام كه دیواره ای مخروطی دارد ، بر روی دنباله مخروطی اسپیندل ، بدون لقی قرار می گیرد . یك سری پین قفل كن در پشت سه نظام قرار دارد كه داخل سوراخهای دنباله اسپیندل جای می گیرد . با سفت كردن بادامكهایی كه پیرامون اسپیندل نصب شده اند می توان سه نظام را بر روی اسپیندل قفل نمود (شكل 13B) .

برروی دنباله اسپیندلهای با مخروط بلند ، یك خار طولی نصب شده است . این دماغه مخروطی وخار روی آن در داخل حفره پشت سه نظام كه معكوس شكل آنها را دارد ، بدون لقی جای می گیرد .
برای نصب كردن یك وسیله نگهدارنده قطعه كار بر روی اسپیندل خاردار (مثلاً یك سه نظام یا صفحه نظام) ، باید اسپیندل را آنقدر چرخاند تا خار طولی آن در بالا قرار گیرد (شكل 13C) . سپس باید جای خار داخل سوراخ پشت سه نظام را برروی خار طولی لغزاند تا جایی كه لبه انتهای اسپیندل ماشین درگیر شوند . در این وضعیت با چرخاندن حلقه رزوه شده می توان سه نظام را به اسپیندل محكم كرد .

توجه : قبل از نصب كردن هر گونه تجهیزات نگهدارنده روی اسپیندل باید تمام قسمتهای اسپیندل را بخوبی تمیز كرد .
قطعات مختلف را می توان توسط تجهیزاتی مانند سه نظام ، صفحه نظام و كولت برروی ماشین تراش بست .
همچنین می توان قطعه كار را بین دومیله مرغك نیز مهار كرد . درباره این تجهیزات در قسمتهای مختلف همین فصل توضیح بیشتر ارائه خواهد شد .
یك طرف از قطعه كار به مجموعه سه نظام بسته می شود . طرف دیگر قطعه كار را نیز معمولاً به مجموعه مرغك تكیه می دهند (شكل 14) . مجموعه مرغك را می توان برروی كشوییهای بستر ماشین تراش جابه جا كرده وبرای قطعات با طولهای مختلف تنظیم كرد .
مجموعه مرغك را می توان برای نصب میله مرغك ثابت یا متحرك ویا ابزارهای سوراخكاری نظیر مته ، برقو یا قلاویز استفاده كرد . مجموعه مرغك را می توان كمی در جهت عرضی جابه جا كرده وقطعات مخروطی طویل با زاویه كم را تراشكاری نمود .

مجموعه مرغك را پس از جابه جا كردن برروی بستر ماشین تراش ، می توان با سفت كردن مهره ویا اهرم قفل كن بر روی بستر محكم نمود . علاوه بر جابه جا كردن كل مجموعه مرغك ، می توان میله مرغك یا مته را با چرخاندن فلكه مرغك به عقب وجلو حركت داد . پس از قرارگیری میله مرغك در نقطه مورد نظر می توان با اهرم مربوطه آن را در جای خود قفل كرد .
نگهداشتن وهدایت كردن ابزار برشی در ماشین تراش

بستر طولی ، پایه یك ماشین تراش است (شكل 15) . اغلب قطعات ومجموعه های ماشین برروی بستر قرار می گیرند . روی قسمت فوقانی بستر ، سطوح راهنما وتكیه گاهی بستر بدقت ماشینكاری شده اند . این سطوح به صورت دوریل موازی با هم ساخته می شوند . ریل V- شكل برای ایجاد هم محوری دقیق مجموعه مرغك وسه نظام وهمچنین هدایت دقیق حركت سوپرت طولی درنظر گرفته شده است (شكل 16) .

سوپرت طولی برای كنترل وهدایت دقیق ابزار برشی نسبت به قطعه كار مورد استفاده قرارمی گیرد واز قطعات مختلف ساخته شده است .
• زین یا پایه زیرین سوپرت طولی كه بر روی بستر ماشین قرار گرفته ومی لغزد ،

• جعبه سوپرت ، كه درآن مكانیزم محركه طولی وعرضی سوپرتها قرار دارد . حركت سوپرتهای طولی و عرضی به دوصورت دستی ومكانیزه امكان پذیر است ،
• سوپرت عرضی ، كه برای حركت عرضی ابزار برشی (حركت به طرف اپراتور یا در جهت دورشدن ازاو) در راستای عمود بربستر ماشین مورد استفاده قرار می گیرد
• سوپرت مركب كه امكان حركت زاویه ای ابزار برشی را فراهم می آورد و
• پایه ابزارگیر كه برای نصب ابزارهای برشی به كار می رود .

توان مورد نیاز برای به حركت درآوردن مكانیزم محركه سوپرتها از طریق مكانیزم پیشروی كه در قسمت پایین مجموعه سه نظام قرار دارد ، تأمین می گردد (شكل 17) . قسمتی از توان گردشی الكتروموتور ماشین ، از طریق یك گیربكس واسطه به مجموعه گیربكس تعویض سریع (گیربكس محركه پیشروی ابزار) انتقال می یابد . این گیربكس ، میزان حركت ابزار برشی را در هر دوره گردش سه نظام تنظیم می كند (شكل 18) . دراین گیربكس ، چرخدنده هایی برای پیشروی ابزار روبه عقب نیز وجود دارد . مجموعه گیربكس تعویض سریع بین مجموعه سه نظام وپیچ گام ماشین تراش واقع شده است . دراین مجموعه چرخدنده های مختلف با نسبت دندانه های مختلف تعبیه شده كه علاوه بر پیشروی اتوماتیك ابزار بر طبق گامهای مختلف رزوه پیچهای استاندارد نیز به وجود آمده است ، بدون اینكه نیاز به تعویض چرخدنده های یدكی باشد . كنترل سرعت پیشروی طولی وعرضی ابزار به طور اتوماتیك نیز توسط همین گیربكس انجام می شود .

برروی بدنه گیربكس تعویض سریع یك پلاك نصب شده كه برروی آن جدول تنظیم اهرمها برای ایجاد سرعت پیشروی مناسب ابزار برشی درج شده است (شكل 19) . ارقام درشت مربوط به گام رزوه های اینچی ،متریك هستند ، در حالی كه ارقام ریزتر كه در زیر ارقام درشت ثبت شده اند ، مربوط بسرعت پیشروی ابزار به هنگام روتراشی ساده یا پیشانی تراشی قطعه كار می باشد . این ارقام معمولاً برحسب میلی متر یا اینچ درهر دور گردش سه نظام درج می شوند .

پیچ گام ، یا پیچ اصلی ماشین تراش ، توان گردشی را از طریق یك سری چرخدنده واسطه ویك سیستم كلاچ به جعبه سوپرت انتقال می دهد (شكل 20) . برروی صفحه جلوی جعبه سوپرت ، اهرمهای انتخابگر برای انتقال حركت به سوپرت طولی یا سوپرت عرضی نصب شده است (شكل 21) . هنگامی كه اهرم انتخابگر در وضعیت وسط قرار داشته باشد ، می توان بادرگیر كردن نیم مهره های رزوه تراشی ، ابزاربرشی را برای تراشیدن رزوه پیچها به كار برد . بدین ترتیب امكان حركت ابزاربرشی مطابق با رزوه های استاندارد فراهم می شود . اهرم مربوط به درگیر كردن نیم مهره ها فقط به هنگام رزوه تراشی باید فعال شود وهنگامی كه لازم باشد ابزاربرشی برای روتراشی
ساده یا پیشانی تراشی به صورت اتوماتیك حركت كند ، نباید درگیر باشد .
اصول عمومی تنه ماشین تراش

تنه ماشینهای ابزار باید :
– ازنظرتنش خمشی وپیچشی پایدار باشد ، تا نیروی استاتیكی ودینامیكی وارد بر تنه را با اطمینان تحمل كند ،
– دارای ظرفیت استهلاك ارتعاشی خوبی باشد تا ارتعاشات حاصل از دوران اجزاء روی قطعه كار اصلاً تأثیر نداشته ویا اثری جزئی داشته باشد ،
– استحكام سایشی مناسب داشته باشد ، یعنی ساییدگی روی راهنمای تنه كمتر از ساییدگی روی راهنمای قطعات متحرك ( كشوییها ، میزها) باشد ، زیرا قطعات اخیر را به راحتی می توان تعویض ، تعمیر وتنظیم كرد ،
– تنه طوری طراحی شده باشد كه تمیزكاری ماشین از براده بدون اشكال انجام گیرد

سلام.به وبسایت ما خوش آمدید.
دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی مقاله مقدمه اي بر تكنولوژي ماشينكاري روی دکمه ادامه مطلب کلیک فرمایید

مقاله مقدمه اي بر تكنولوژي ماشينكاري