مقاله واکاوي نظرية معرفتي سهروردي و پاسخ به اشکالات

مقاله واکاوي نظرية معرفتي سهروردي و پاسخ به اشکالات

… دانلود …

مقاله واکاوي نظرية معرفتي سهروردي و پاسخ به اشکالات دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله واکاوي نظرية معرفتي سهروردي و پاسخ به اشکالات کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله واکاوي نظرية معرفتي سهروردي و پاسخ به اشکالات،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله واکاوي نظرية معرفتي سهروردي و پاسخ به اشکالات :

سال انتشار : 1394

تعداد صفحات : 26

از نظر شیخ اشراق علم انسان به موجودات مادی، علم نفس به بدن و قوای آن، و علم به همه مبصرات حضوری است؛ معنای علم حضوری نزد سهروردی این است که انسان اگر بخواهد به هرچیزی علم پیدا کند حضوراً آن را می‌‌‌‌یابد و در ادراک نیازی به وساطت صور نیست بلکه صرف اضافه اشراقی کفایت می‌کند. گرچه او تصریح می‌کند که حضوری بودن معرفت بصری به جهان مادی و علم حضوری نفس به بدن و قوای بدنی خود در سایه شهود باطنی نفس و استعانت از برهان عقلی است، اما این نظریه درظاهر با برخی عبارات و مبانی وی هم‌خوانی ندارد؛ ازاین‌رو با اشکالاتی مانند: حاصل نشدن اثر علم حضوری در نفس؛ سیطر وجودی نداشتنِ مدرِک بر مدرَک؛ انحصار حضور در مجردات و تصریح به حصولی بودن برخی از علوم، مواجه است. در این مقاله کوشیده ایم با استناد به مبانی شیخ اشراق و اثبات موارد زیر به اشکالات پاسخ دهیم: 1. اثر، اعم از صورت ذهنی است، 2. مراد از شرط سیطر مدرِک در ادراک، خصوص علیت نیست، 3. سبب ادراک مادی، وجود مادی نیست، بلکه خاصیت مظهریت جوهر مدرک است که سبب حضور ماده می‌شود، 4. نفس می‌تواند از علم حضوری خود صورت‌گیری و آن را به علم حصولی تبدیل کند.

پژوهشگر گرامی فایل کامل مقاله واکاوي نظرية معرفتي سهروردي و پاسخ به اشکالات با تنظیمات کامل و دقیق آماده مطالعه و بررسی شما می باشد شما با دانلود فایل مقاله واکاوي نظرية معرفتي سهروردي و پاسخ به اشکالات دیگر نیاز به ویرایش اساسی در داخل فایل را ندارید برای مشاهده بخشی از متن فایل بر روی دکمه “توضیحات بیشتر ” در پایین این متن کلیک کنید.